DEFINISI PUSAT SUMBER:
"PSS PENJANA SUMBER MAKLUMAT DAN KECEMERLANGAN SEKOLAH"
MISI PSS:
MOTTO:
JIKA INGIN MENCARI KOLEKSI SOALAN DAN NOTA UNTUK SPM..SILA KE http://www.bumigemilang.com/?cat=271
- Satu sistem perkhidmatan untuk membolehkan semua pihak sekolah mencapai matlamat-matlamat kurikulum.
- Satu punca segala pergerakan dan aktiviti ke arah melaksanakan kaedah P&P yang berkesan.
OBJEKTIF PUSAT SUMBER SEKOLAH:
- Meningkatkan taraf P & P dan pencapaian akademik .
- Menggalakan penggunaan pelbagai kemudahan P & P.
- Menggalakkan tabiat belajar sendiri, membaca dan ingin tahu .
- Membantu menghasil dan menilai alat dan bahan .
- Mengadakan kemudahan dan perkhidmatan yang sesuai dengan keperluan terkini.
- Melatih penggunaan perkhidmatan pengesanan maklumat dan kerja rujukan
VISI PSS:
"PSS PENJANA SUMBER MAKLUMAT DAN KECEMERLANGAN SEKOLAH"
MISI PSS:
Menjana dan membentuk warga sekolah yang berilmu, dinamis, kreatif, inovatif dan berdisiplin dengan merealisasikan PSS sebagai Pusat Sumber bermaklumat seiring dengan matlamat wawasan dan Falsafah Negara.
MOTTO:
"INFO DI HUJUNG JARI"
FUNGSI PUSAT SUMBER SEKOLAH:
- Mengenalpasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan kokurikulum.
- Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan secara individu atau kumpulan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
- Merupakan tempat bahan P&P dapat dipilih dan dinilai untuk digunakan dalam kelas atau di luar kelas.
- Memberi panduan dalam mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat selaras dengan keperluan kurikulum.
- Menjadi pusat penghubungan di antara sekolah dengan lain-lain agensi bagi tujuan perolehan atau pinjaman bahan yang diperlukan.
- Menggalakkan dan mempromosikan aktiviti membaca dan kemahiran maklumat.
- Menyediakan peluang kepada pelajar untuk mengembangkan kemahiran belajar secara pembelajaran kendiri.
- Menyediakan kemudahan untuk menyokong aktiviti pembelajaran.
- Membuat perancangan supaya koleksi bahan selaras dengan keperluan semasa serta terkini dalam bidang pendidikan dan teknologi.
- Menyediakan rakam-salin serta memberi perkhidmatan bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran.
SISIPAN MINDA (BERITA HARIAN) 2013 ** beserta jawapan
BIL
|
TAJUK
|
TARIKH
|
M/SURAT
|
1
|
Science Paper 1 /2
|
10/9/2013
|
6
|
2
|
Pendidikan Islam (Trial)
|
15
| |
3
|
BM – Frasa Kerja Pasif
|
16
| |
1
|
Mathematics 1
|
3/9/2013
|
5
|
2
|
Mathematics 2
|
10
| |
3
|
Sejarah
|
13
| |
4
|
Pendidikan Islam – Ayat Kefahaman Ting. 1
|
17
| |
1
|
Bahasa Melayu 1
|
27/8/2013
|
7
|
2
|
Bahasa Melayu 2
|
10
| |
3
|
Bahasa Inggeris 1
|
11
| |
4
|
Bahasa Inggeris 2
|
13
| |
5
|
Sejarah
|
14
| |
6
|
PAI – Ibadat Solat Sunat
|
15
| |
7
|
Komsas – Cerpen Capa Rengat
|
16
| |
8
|
Elektif Elektronik
|
17
| |
1
|
BM 1 – Peribahasa
|
20/8/13
|
7
|
2
|
Karangan Bertemakan Keibubapaan
|
8
| |
3
|
Sajak Persahabatan
|
9
| |
4
|
BM – Ayat Tanya
|
10
| |
5
|
Frasa Kerja Dengan Unsur Keterangan
|
11
| |
6
|
BI – Practices On Idioms and Closest Meaning
|
12
| |
7
|
Practices On Poems
|
13
| |
8
|
Sejarah – Malaysia Yang Berdaulat
|
15
| |
9
|
PAI – Adab dan Akhlak Islamiah
|
16
| |
10
|
Science – Magnetism
|
17
| |
11
|
KHB – Simpan Kira 2013
|
18
| |
12
|
Maths – Trigonometry
|
19
| |
1
|
BM 1 – Kesalahan dalam kata sendi
|
30/7/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Karangan jenis pendapat
|
8
| |
3
|
Komsas- Prosa Tradisional – Hikayat Inderaputera
|
9
| |
4
|
BM – Kekeliruan penggunaan Kata Tanya
|
10
| |
5
|
BM - Frasa Kerja Aktif Tak Transitif
|
11
| |
6
|
BI – Practices on reading Comprehension (linear)
|
12
| |
7
|
BI- Practices on Guided Composition
|
13
| |
8
|
Sejarah – Ancaman Komunis Malaya & Darurat
|
15
| |
9
|
PAI – Puasa Menjana Keperibadian Muslim
|
16
| |
10
|
Science – Growth
|
17
| |
11
|
KHB – Kemahiran Teknikal - Enjin
|
18
| |
12
|
Maths – Scale Drawings/ Lukisan Berskala
|
19
| |
KOLEKSI PERPUSTAKAAN SMK. KIJAL
SISIPAN MINDA (BERITA HARIAN) 2013 ** beserta jawapan
BIL
|
TAJUK
|
TARIKH
|
M/SURAT
|
1
|
BM 1 – Kesalahan Dalam Frasa Nama Majmuk
|
23/7/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan
|
8
| |
3
|
Komsas – Sajak Seorang Insan Istimewa
|
9
| |
4
|
BI 1 – Practices on Rational Cloze
|
12
| |
5
|
BI 2 – More Practices On Summary
|
13
| |
6
|
Sejarah – Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
15
| |
7
|
PAI – Ayat Kefahaman & Hafazan Ting. 2
|
16
| |
8
|
Science – Plank Reproduction
|
17
| |
9
|
KHB – Dokumen Perniagaan
|
18
| |
10
|
Maths – Lines and Angles/ Sudut & Garis
|
19
| |
1
|
BM 1 – Kesalahan Dalam Frasa Adjektif
|
16/7/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Latihan Pengukuhan Bahagian A
|
8
| |
3
|
Komsas – Syair Panduan untuk Para Remaja
|
9
| |
4
|
BM – Ayat Pasif Diri Ketiga
|
10
| |
5
|
BM – Frasa Kerja
|
11
| |
6
|
BI 1 – Practices on Section A & C
|
12
| |
7
|
BI 2 – Summary Synonymous Words
|
13
| |
8
|
Sejarah – Pendudukan Jepun Di Negara Kita
|
15
| |
9
|
PAI – Ibadat Zakat
|
16
| |
10
|
Science – Excretion system
|
17
| |
11
|
KHB – Haiwan Kesayangan
|
18
| |
12
|
Maths – Algebraic Formulae / Rumus Algebra
|
19
| |
1
|
KHB – Peperiksaan Percubaan 1
|
9/7/2013
|
7-12
|
2
|
KHB – Peperiksaan Percubaan 2
|
13-18
| |
1
|
KHB – Peperiksaan Percubaan 1
|
2/7/2013
|
7-12
|
2
|
KHB – Peperiksaan percubaan 2
|
13-18
| |
1
|
Science – Trial Exam Paper 1
|
25/6/2013
|
5-10
|
2
|
Science – Trial Exam Paper 2
|
11-14
| |
3
|
PAI – Peperiksaan Percubaan 1
|
15-17
| |
1
|
Maths 1 – Trial Exam
|
18/6/2013
|
4-8
|
2
|
Maths 2 – Trial Exam
|
9-11
| |
3
|
Sejarah – Peperiksaan Percubaan 1
|
12-16
| |
4
|
PAI – Hadis Kefahaman Ting 2
|
17
| |
1
|
BM 1 – Peperiksaan Percubaan
|
11/6/2013
|
7-9
|
2
|
BM 2 – Peperiksaan Percubaan
|
10
| |
3
|
BI 1 – First Trial Exam
|
11-13
| |
4
|
Sejarah – Kebangkitan Semangat Kebangsaan
|
15
| |
5
|
Komsas – Cerpen Mencari Nafas Baharu
|
16
| |
6
|
Science – Blood Circulation & Transport System
|
17
| |
7
|
KHB – Kaedah Membuat Biskut & kek
|
18
| |
KOLEKSI PERPUSTAKAAN SMK. KIJAL
SISIPAN MINDA (BERITA HARIAN) 2013 ** beserta jawapan
BIL
|
TAJUK
|
TARIKH
|
M/SURAT
|
1
|
BM 1 – Kesalahan Kata Sendi Nama (1)
|
21/5/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Latihan Pengukuhan Bahagian A
|
8
| |
3
|
Komsas– Pantun Berkait (Bekerja)
|
9
| |
4
|
BM – Perkataan Menanda, Menandai dan Menandakan
|
10
| |
5
|
BM – Awalan Kata Nama – Pinjaman Inggeris
|
11
| |
6
|
BI 1 – Practices on Phrasal Verbs
|
12
| |
7
|
BI 2 – Introduction “To The Railway Children”
|
13
| |
8
|
Sejarah – Sabah Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British
|
15
| |
9
|
PAI – Sirah & Tamadun Islam
|
16
| |
10
|
Science – Stability
|
17
| |
11
|
KHB – Tanaman Sayuran
|
18
| |
12
|
Maths – Volume of Solids / Isipadu Pepejal
|
19
| |
1
|
BM 1 – Kata Pemeri dan kata Nafi
|
14/5/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Karangan Bertemakan kemasyarakatan
|
8
| |
3
|
Komsas – Cerpen harga Sebuah Lukisan
|
9
| |
4
|
BM – merujuk Kata Kerja Transitif atau Tak Transitif
|
10
| |
5
|
BM – Awalan Kata Nama Pinjaman Saskrit
|
11
| |
6
|
BI 1 – More practices on closest in meaning
|
12
| |
7
|
BI 2 – Introduction to ‘Black Beauty”
|
13
| |
8
|
Sejarah – Pemerintahan Keluarga Brooke
|
15
| |
9
|
PAI- Hijrah Rasulullah SAW ke Madinah
|
16
| |
10
|
Science – Support & Movement in Plants & Animals
|
17
| |
11
|
KHB – Elektif Eko. Rumahtangga- pakaian
|
18
| |
12
|
Maths – Transformations
|
19
| |
1
|
BM 1 – Kesalahan Kata Tugas (Siri 2)
|
07/05/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan
|
8
| |
3
|
Komsas – Novel Cempaka Putih Untuk mu
|
9
| |
4
|
Kemahiran bahasa – Kata Hubung di Pangkal Ayat
|
10
| |
5
|
Kemahiran bahasa – Awalan kata Adjektif
|
11
| |
6
|
BI 1 – More Practices on Graphics & Stimuli Practices
|
12
| |
7
|
BI 2 – Introduction to ‘How I Met Myself”
|
13
| |
8
|
Sejarah – negeri-negeri Melayu Utara dan Johor
|
15
| |
9
|
PAI – Kepimpinan Rasulullah SAW di madinah
|
16
| |
10
|
Science – Force
|
17
| |
11
|
KHB – Elektif Kemahiran Teknikal – Elektrik
|
18
| |
12
|
Maths – Circles
|
19
| |
1
|
BM – Kesalahan Dalam Kata Penyambung ayat (Siri 1)
|
7
| |
2
|
BM 2 – Latihan pengukuhan Bhg A
|
8
| |
3
|
Komsas – Tema, Persoalan & Nilai novel Merenang Gelora
|
9
|
KOLEKSI PERPUSTAKAAN SMK.KIJAL
S ISIPAN MINDA (BERITA HARIAN) 2013 ** beserta jawapan***
***
BIL
|
TAJUK
|
TARIKH
|
M/SURAT
|
4
|
Kemahiran bahasa – Ceritera@Cerita, Sahaya@Saya, Sahaja@ saja
|
30/4/201
|
10
|
5
|
Kemahiran Bahasa – Awalan Di, Memper- Dan Diper-
|
11
| |
6
|
BI 1 – Graphics & Stimuli Practices
|
12
| |
7
|
BI 2 – Introduction to “The Boscombe Valley Mystery”
|
13
| |
8
|
Sejarah – Faktor Campur Tangan British
|
15
| |
9
|
PAI – Tokoh Islam
|
16
| |
10
|
Science – Air Pressure
|
17
| |
11
|
KHB – Pengenalan Kepada Perniagaan
|
18
| |
12
|
Maths – Loci in Two Dimension
|
19
| |
1
|
BM 1 – Kesalahan Dalam Frasa Kerja Pasif (Bhg 2)
|
23/4/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Karangan Bertemakan Ibu Bapa
|
8
| |
3
|
Komsas – Tema, Persoalan dan Nilai Novel 6:20
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa – Ayat Berpola FN +FS
|
10
| |
5
|
Kemahiran Bahasa – Awalan ter-(sambungan)
|
11
| |
6
|
BI 1 – Reading Comprehension : Non Linear Passages
|
12
| |
7
|
BI 2 – Introduction to Summary
|
13
| |
8
|
Sejarah – Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
|
15
| |
9
|
PAI – Keunggulan Perjuangan Tokoh-tokoh Islam
|
16
| |
10
|
Science – Water Purification
|
17
| |
11
|
KHB – Baja Kompos
|
18
| |
12
|
Maths – Coordinates
|
19
| |
1
|
BM 1 – Kesalahan Dalam Frasa Kerja Pasif (Bhg 1)
|
16/4/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Karangan berdasarkan bahan rangsangan
|
8
| |
3
|
Komsas – Drama cabaran
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa – Kekeliruan penggunaan Kata Sendi Nama
|
10
| |
5
|
Kemahiran Bahasa – Awalan ter-
|
11
| |
6
|
BI 1 – Reading Comprehension – Linear Passages
|
12
| |
7
|
BI 2 – Speech
|
13
| |
8
|
Sejarah – Sabah
|
15
| |
9
|
PAI – Kejujuran Rasulullah SAW
|
16
| |
10
|
Science – Water & Solution
|
17
| |
11
|
KHB – Makanan & Pengurusan Sajian
|
18
| |
12
|
Maths – Trigonometry
|
19
| |
1
|
BM 1 – Kesalahan Dalam Frasa kerja (Bhg 2)
|
9/4/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Latihan Pengukuhan Bhg A
|
8
| |
3
|
Komsas – Cerpen Segala Yang Tercinta ada di sana
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa – Kata Kerja Berawalan TER-
|
10
| |
5
|
Kemahiran Bahasa – Awalan Ber-(2)
|
11
| |
6
|
BI 1 – Idioms – Closest In Meaning
|
12
| |
7
|
BI 2 – Article
|
13
| |
8
|
Sejarah – Sarawak
|
9/4/2013
|
15
|
9
|
PAI – Beriman Kepada Rasul
|
16
| |
10
|
Science – Food Web & Photosynthesis
|
17
| |
11
|
KHB – Kemahiran Teknikal-Asas Elektromekanikal
|
18
| |
12
|
Maths – Pythagoras Theorem
|
19
| |
1
|
BM 1 – Kesalahan Dalam Frasa Kerja (Bhg 1)
|
2/4/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Karangan Bertemakan Sekolah
|
8
| |
3
|
Komsas – Prosa Tradisional Hikayat Patani
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa – Kekeliruan Penggunaan Kata Sendi Nama
|
10
| |
5
|
Kemahiran Bahasa – Awalan –ber(1)
|
11
| |
6
|
BI 1 – Rational cloze
|
12
| |
7
|
BI 2 – Writing A Recount
|
13
| |
8
|
Sejarah – Warisan Kesultanan
|
15
| |
9
|
PAI – Adab & Akhlak Islamiah Ting.2
|
16
| |
10
|
Science – Interdependence of Organisms
|
17
| |
11
|
KHB – Tanaman Hiasan
|
18
| |
12
|
Maths – Ratio, Rate and Proportions
|
19
| |
1
|
BM 1 – Ayat Majmuk Pancangan Keterangan
|
19/3/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Latihan Pengukuhan Bhg A
|
8
| |
3
|
Komsas – Pantun Nasihat (Bersatu Hati)
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa – Kekeliruan Perkataan, Membiayai dan Pembiayaan
|
10
| |
5
|
Kemahiran Bahasa – Awalan PER, -KE- dan Juru-
|
11
| |
6
|
BI 1 – Sentence Connectors
|
12
| |
7
|
BI 2 – Report Writing
|
13
| |
8
|
Sejarah – Kerajaan Johor
|
15
| |
9
|
PAI – Adab & Akhlak Islamiah
|
16
| |
10
|
Science – The Human Digestive syatem
|
17
| |
11
|
KHB – Jahitan
|
18
| |
12
|
Maths – Algebraic Expressions
|
19
| |
1
|
BM 1 – Ayat Majmuk Pancangan Komplemen
|
7
| |
2
|
BM 2 – Karangan Bertemakan Diri Sendiri
|
8
| |
3
|
Komsas – Novel Cempaka Putih Untukmu
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa – Frasa Adjektif
|
10
| |
5
|
Kemahiran Bahasa – AWALAN PeN-
|
11
| |
6
|
BI 1 – Prepositions
|
12
| |
7
|
BI 2 – Formal Letter
|
13
| |
8
|
Sejarah- Kemerosotan & Kejatuhan Melaka
|
15
| |
9
|
PAI – Beriman Kepada Al-Asma Al-Quran
|
16
| |
10
|
Science – Classes of Food
|
17
| |
11
|
KHB – Kerja Paip
|
18
| |
12
|
Maths – Squares, Square Roots, Cubes and Cube Roots
|
19
| |
1
|
BM 1 – Ayat Majmuk Pancangan Relatif
|
5/3/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan
|
8
| |
3
|
Komsas – Novel Merenang Gelora
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa – Frasa Nama- HUKUM DM
|
10
| |
5
|
Kemahiran Bahasa – Pengimbuhan (Pengenalan)
|
5/3/2013
|
11
|
6
|
BI 1 – Future Tense
|
12
| |
7
|
BI 2 – Informal Letter
|
13
| |
8
|
Sejarah – Kegemilangan Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka
|
15
| |
9
|
PAI – Bersuci asas kebersihan
|
16
| |
10
|
Science – The World Through Our Senses
|
17
| |
11
|
KHB – Masakan
|
18
| |
12
|
Maths – Perimeter and Area
|
19
| |
1
|
BM 1 – Ayat Majmuk Gabungan
|
26/2/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Latihan Pengukuhan Bhg A
|
8
| |
3
|
Komsas – Novel 6:20
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa – Pengimbuhan
|
10
| |
5
|
Kemahiran Bahasa – Penulisan Huruf Besar
|
11
| |
6
|
BI 1 – Past Tense
|
12
| |
7
|
BI 2 – Poem : Leisure
|
13
| |
8
|
Sejarah – Kerajaan kesultanan Melayu Melaka
|
15
| |
9
|
PAI – Solat
|
16
| |
10
|
Science – The Variety of Resources on Earth
|
17
| |
11
|
KHB – Lukisan Teknik 20/3
|
18
| |
12
|
Maths – Directed Numbers (Nombor Berarah)
|
19
| |
1
|
BM 1 – susunan ayat
|
19/2/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Strategi menjawab soalan bhg. 2 (siri 2)
|
8
| |
3
|
Komsas – Drama Sebuah perjuangan
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa – Apitan ME- , -kan dan ME- I yang mengelirukan
|
10
| |
5
|
Kemahiran bahasa – Tanda petik mengapit, Tanda Petik Tunggal, Tanda Garis Miring
|
11
| |
6
|
BI 1 – The Present Tense
|
12
| |
7
|
BM 2 – Poem ‘A fighter’s Lines’
|
13
| |
8
|
Sejarah – Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
|
15
| |
9
|
PAI – Asas Akidah Islam
|
16
| |
10
|
Science – Heat
|
17
| |
11
|
KHB – Elektronik
|
18
| |
12
|
Maths – Basic Measurement
|
19
| |
1
|
BM 1 –Golongan Kata dan Proses Pembentukan Kata
|
7
| |
2
|
BM 2 – Strategi Menjawab Soalan Bhg B
|
8
| |
3
|
Komsas – Prosa Tradisional : Hikayat Seri Kelantan
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa – Frasa Kerja Pasif
|
10
| |
5
|
Kemahiran Bahasa – Tanda Sempang dan Tanda Sengkang
|
11
| |
6
|
BI 1 – Adjectives
|
12
| |
7
|
BI 2 – Poem: Mr Nobody
|
13
| |
8
|
Sejarah – Zaman Prasejarah di Malaysia
|
15
| |
9
|
PAI – Mengingati Allah SWT menenangkan hati
|
16
| |
10
|
Science – The air Around us
|
17
|
KOLEKSI PERPUSTAKAAN SMK.KIJAL
S SISIPAN MINDA (BERITA HARIAN) 2013 ** beserta jawapan
BIL
|
TAJUK
|
TARIKH
|
M/SURAT
|
1
|
BM 1 – Pengenalan dan format Kertas 1
|
29/1/2013
|
7
|
2
|
BM 2 – Pengenalan Kertas dan Strategi Menjawab
|
8
| |
3
|
Komsas- Sajak Fragmen Sebuah Kehidupan
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa- Apitan Kata Kerja Pasif
|
10
| |
5
|
Kemahiran Bahasa – Tanda Koma Bertitik (;), Titik Bertindih (:) dan ellipsis
|
11
| |
6
|
BI 1 – Understanding Pronouns
|
12
| |
7
|
BI 2 – Poem : I Wonder
|
13
| |
8
|
Sejarah – Sejarah-sejarah Kita
|
15
| |
9
|
PAI – Hadis Kefahaman
|
16
| |
10
|
Science – Matter
|
17
| |
11
|
KHB – Rekabentuk & Pengenalan Projek 2013
|
18
| |
12
|
Maths – Whole Number & Integers
|
19
| |
1
|
BM 1 – Analisis PMR 2012 (Siri 2)
|
7
| |
2
|
BM 2 – Analisis Soalan PMR 2012 (Siri 2)
|
8
| |
3
|
Komsas – pantun Empat Kerat (Muafakat)
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa – Perkataan Mengelirukan
|
10
| |
5
|
Kemahiran Bahasa – Tanda Koma
|
11
| |
6
|
BI 1 – Nouns
|
12
| |
7
|
BI 2 – Poem ‘The River’
|
13
| |
8
|
Sejarah – Cara Belajar
|
15
| |
9
|
PAI – Al-Quran Menjana Kecemerlangan Hidup
|
16
| |
10
|
Science – Cell
|
17
| |
11
|
KHB – Organisasi Bengkel dan Keselamatan
|
18
| |
12
|
Maths – Introduction to the paper
|
19
| |
1
|
BM 1 – Analisis PMR 2012 (Siri 1)
|
7
| |
2
|
BM 2 – Analisis Kertas 2 PMR 2012
|
8
| |
3
|
Komsas – Pengenalan Kepada Komsas PMR
|
9
| |
4
|
Kemahiran Bahasa – Penggunaan Bahasa Yang Lewah
|
10
| |
5
|
Kemahiran Bahasa – Tanda Titik
|
11
| |
6
|
BI 1 – Introduction to PMR English Paper 1
|
12
| |
7
|
BI 2 – Introduction to PMR English Paper 2
|
13
| |
8
|
Sejarah – Analisis Sejarah PMR 2012
|
15
| |
9
|
PAI- Analisis Soalan PMR 2012, Pengenalan kertas
|
16
| |
10
|
Science – PMR Format Paper
|
17
| |
11
|
KHB – Perancangan Tahun 2013
|
18
| |
12
|
Maths – Review PMR 2012
|
19
| |
KOLEKSI PERPUSTAKAAN SMK. KIJAL
JIKA INGIN MENCARI KOLEKSI SOALAN DAN NOTA UNTUK SPM..SILA KE http://www.bumigemilang.com/?cat=271
BELAJAR
CARA BELJAR
oleh :
oleh :
Pn Aishah Binti Hj Abdullah
Guru
Perpustakaan Media Sekolah
SMK Kijal
KANDUNGAN
- Rasional Belajar Cara Belajar
- Apakah Belajar Cara Belajar ?
- Kemahiran Belajar Cara Belajar
- Pengurusan Masa
- Kemahiran Maklumat
Kemahiran Belajar
qKemahiran Mendengar
qKemahiran Membaca
qMengambil Nota
qKemahiran Mengingat
qKemahiran mengulangkaji
qKemahiran menerima memo
qBelajar
berkumpulan
qKemahiran mengaktifkan diri
qKemahiran pembentangan
.
RASIONAL BELAJAR CARA BELAJAR
•Bertanggungjawab terhadap pembelajaran.
•Melatih memperoleh maklumat tambahan di luar waktu sekolah.
•Belajar Cara Belajar sejajar dengan matlamat pendidikan untuk belajar seumur hidup.
OBJEKTIF BELAJAR CARA BELAJAR
•Berupaya belajar sendiri tanpa guru.
•Pelajar menggunakan pengetahuan rakan dan bahan lain sebagai sumber pembelajaran.
•Pelajar menilai tahap pembelajaran sendiri.
APAKAH BELAJAR CARA BELAJAR
Belajar Cara Belajar adalah proses teknik pembelajaran sama ada bersama guru atau tidak
Kemahiran Belajar
•Kemahiran belajar perlu dikuasai oleh setiap Pelajar untuk meraih kecemerlangan dalam peperiksaan dan kehidupan.
•Kemahiran belajar melibatkan beberapa kemahiran seperti:
Strategi
Belajar
Cemerlang
AMALKAN
KEMAHIRAN
BELAJAR
BIJAK
MENGURUS
MASA
APLIKASI
KEMAHIRAN
MENDENGAR
TUMPUAN
DALAM
KELAS
AKTIFKAN
DIRI
DI
DALAM
KELAS
MENGINGAT
DAN
ULANGKAJI
LATIH
TUBI
SOALAN
TAHUN
LEPAS
BELAJAR
DI DALAM
KUMPULAN
Definisi:
Kemahiran mendengar ialah sebahagian daripada proses komunikasi antara manusia. Mendengar adalah aktiviti aktif dari segi mental kerana kemahiran ini melibatkan kefahaman dalam pemprosesan maklumat yang didengar
Apa bahan
yang
didengar
Syarahan
Penerangan
Ucapan
Taklimat
Lagu / puisi
Berita
Arahan
Pengumuman
Siapa yang didengar ….
Sesiapa sahaja yang
· memberi maklumat
· memberi penjelasan
· membuat pertanyaan
· memberi pendapat
Bagaimana
meningkatkan
kemahiran
mendengar
Niat yang betul
Tumpuan yang tidak berbelah bahagi
Perhatian apa yang ditulis
Fokus apa yang ditunjuk
Latih banyak mendengar dari bercakap
Pandang kepada perucap
Berprasangka baik
1 ulasan:
Maklumat ini sgt bguna kpd plajar..
Catat Ulasan